Delårsrapport 1 augusti– 31 oktober
Andra kvartalet (augusti-oktober)
- Bolagets omsättning ökade under andra kvartalet med 7,8 % till 54 560 TSEK (50 613 TSEK).
- Rörelseresultatet (EBIT) minskade till 11 441 TSEK (12 164 TSEK).
- Rörelsemarginalen (EBIT) uppgick till 21,0 % (24,0 %).
- Resultatet per aktie uppgick till 0,91 SEK (0,96 SEK).
Första halvår (maj-oktober)
- Bolagets omsättning ökade under första halvåret med 17,9 % till 103 287 TSEK (87 601 TSEK).
- Rörelseresultatet (EBIT) ökade till 22 058 TSEK (19 851 TSEK).
- Rörelsemarginalen (EBIT) uppgick till 21,4 % (22,7 %).
- Resultatet per aktie uppgick till 1,74 SEK (1,57 SEK).
Väsentliga händelser under andra kvartalet
- Inga väsentliga händelser.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
- Inga väsentliga händelser.
VD-kommentar
Intensivt andra kvartal
Under räkenskapsårets andra kvartal fortsatte det högintensiva arbetet med driftsättningar som påbörjades under våren och sommaren. Jag har tidigare beskrivit styrkan i vår flexibla organisation där vi har en fördel i vår förmåga att kraftsamla resurser under intensiva perioder av driftsättning. Medarbetare som till större del jobbar med andra uppgifter har under sommaren och hösten förstärkt organisationen inom driftsättning och vi har därför kunnat hantera många samtidiga driftsättningar. Parallellt med detta har även våra uppdrag inom projektering samt projekt- och byggledning pågått med hög intensitet och beläggning. Jag riktar ett stort tack till våra kunder för fortsatt goda samarbeten och till alla medarbetare för utomordentligt fina insatser!
Tillväxt och god lönsamhet
Det genomförda intensiva arbetet återspeglas i siffrorna och vi har under andra kvartalet uppvisat en tillväxt om 7,8 % till god lönsamhet. Jag vill understryka att man inte bör dra för stora slutsatser om företagets utveckling genom att jämföra enskilda kvartal, då exempelvis en stor driftsättning kan hamna på ena eller andra sidan kvartalsskiftet de olika åren. I år var marginalen något lägre i andra kvartalet men högre i första, jämfört med föregående år. Det är en följd av att tyngdpunkten avseende genomförda driftsättningar i år låg tidigare jämfört med förra året. På halvårsbasis blir bilden mer rättvisande.
Säsongsmönster
Vi befinner oss nu i en period där aktiviteten inom driftsättning är betydligt lägre. Det balanseras till del av vår verksamhet inom projektering samt projekt- och byggledning där fortsatt hög aktivitet råder. Det här räkenskapsåret ser ut att följa samma säsongsmönster som det föregående, med en lugn vinter och tilltagande aktivitet under våren följt av en högintensiv period från tidig sommar till sen höst. De två senaste åren har vi varit engagerade i driftsättning av stora spårbytesprojekt. Den typen av uppdrag tenderar att vara mycket personalintensiva och utgör därmed en stabil grund för vår beläggning. Även under sommaren och hösten 2026 kommer vår organisation inom driftsättning att vara engagerad vid spårbyten. Detta i kombination med ett flertal andra planerade arbeten gör att våra förutsättningar inför våren ser goda ut. Det relativa lugnet under rådande vinterperiod tar vi till vara på genom att genomföra både nödvändiga repetitionsutbildningar och utbildningar av mer kompetensutvecklande karaktär.
Teknikområde bana
I föregående vd-ord nämnde jag att vi hade genomfört rekryteringar av personal till vår nystartade avdelning inom teknikområde Bana. Vi har sedan tidigare anställt en chef för avdelningen och i mitten av november månad påbörjade tre mycket kompetenta projektörer inom teknikområdet sina anställningar på Sibek. Till årsskiftet ansluter ytterligare en person som kommer att jobba med driftsättning av bana. I och med detta har vi en avdelning med starka kompetenser som kan ta sig an kvalificerade uppdrag inom banteknik. I skrivande stund är avdelningen redan i gång och arbetar i projekt och insatser pågår för att säkra sysselsättning även på längre sikt. Sammantaget är jag väldigt nöjd med utvecklingen.
Marknadsutsikter
Den marknad Sibek verkar på präglas förstås i hög grad av Trafikverket och i slutet av september presenterade de sitt förslag till nationell plan för infrastrukturen för åren 2026 till 2037. Planförslaget innehåller tydliga satsningar på svensk järnväg, inte minst i syfte att betala av den så kallade underhållsskulden. För Sibeks räkning är det dock än mer intressant att läsa om den ökade satsningen mot att byta ut det svenska signalsystemet. Trafikverket föreslår som målsättning att det nya signalsystemet (kallat ERTMS) ska vara infört på högtrafikerade sträckor till år 2042. De skulle innebära en rejäl ökning gentemot nuvarande införandetakt och sannolikt innebära en motsvarande ökning i efterfrågan avseende de tjänster som vi på Sibek levererar. Det är alltid vanskligt att sia om framtiden men jag ser det som positivt att järnvägen prioriteras och att det finns mycket goda förutsättningar för Sibeks verksamhet även på lång sikt.
Årsstämma Stockholm
I oktober höll Sibek en liten men mycket trevlig årsstämma i Stockholm. För mig är det intressant och lärorikt att träffa aktieägare och det ställdes många frågor, inte minst kring den teknik vi jobbar med i vardagen. Jag passar på att uppmana alla som har möjlighet att komma på nästa årsstämma. Det är ett bra tillfälle till dialog och att lära känna bolaget.
Jag vill slutligen önska alla som läser en god jul och ett gott nytt år!
David Berg
Verkställande direktör
För fullständig rapport, se bifogad pdf.