Sibek AB kallar till årsstämma torsdagen den 24 oktober 2024 kl. 14.00 på Elite Hotell Arcadia, Körsbärsvägen 1, Stockholm.

Rätt till deltagande

Rätt att delta i stämman har den som dels upptagits som aktieägare i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken avseende förhållandena onsdagen den 16 oktober 2024, dels senast fredagen den 18 oktober 2024 till bolaget anmäler sin avsikt att delta i stämman.

Anmälan om deltagande

Anmälan om deltagande på stämman ska ske via e-post till ulrika.pettersson@sibek.se. I anmälan ska anges namn, person- eller organisationsnummer, adress, antal aktier, telefon dagtid, samt, i förekommande fall, det antal biträden (högst två) som avses medföras vid stämman.

Förvaltarregistrerade aktier

Aktieägare som låtit förvaltarregistrera sina aktier måste registrera aktierna i eget namn för att få delta i stämman. Sådan registrering, som kan vara tillfällig (s.k. rösträttsregistrering), måste vara verkställd senast fredagen den 18 oktober 2024. Detta innebär att aktieägare i god tid före denna dag måste meddela sin önskan härom till förvaltaren. Rösträttsregistreringar som gjorts senast den andra bankdagen efter den 16 oktober 2024 beaktas vid framställningen av aktieboken.

Förslag till dagordning

1. Stämmans öppnande

2. Val av ordförande vid stämman

3. Upprättande och godkännande av röstlängd

4. Val av en eller två justeringspersoner

5. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad

6. Godkännande av dagordning

7. Framläggande av årsredovisning och revisionsberättelsen

8. Beslut om

a) Fastställande av resultaträkningen och balansräkningen

b) Dispositioner beträffande aktiebolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen

c) Ansvarsfrihet åt styrelseledamöter och verkställande direktör

9. Fastställande av arvoden till styrelsen och revisor

10. Val till styrelsen och revisor

11. Beslut om att bemyndiga styrelsen att emittera aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler

12. Beslut om bemyndigande för styrelsen att göra mindre justeringar av besluten

13. Stämmans avslutande

Beslutsförslag

2. Att välja Björn Östlund till mötesordförande

8. a) Att fastställa resultat- och balansräkning

8. b) Att bolagets vinst ska disponeras enligt balansräkning; 35 437 557 kr i ny räkning och 12 183 920 kr i utdelning. Utdelning om 1,20 kr per aktie.

Samt att måndagen den 28 oktober 2024 ska vara avstämningsdag för utdelningen. Om årsstämman beslutar i enlighet med förslaget, beräknas utdelning komma att utsändas av Euroclear Sweden AB torsdagen den 31 oktober 2024. Sista dag för handel med bolagets aktier inklusive rätt till utdelning är torsdagen den 24 oktober 2024.

9. Att arvode ska utgå med 195 000 kr (180 000 kr föregående år) till ordförande och 135 000 kr (120 000 kr föregående år) vardera till övriga av stämman valda ledamöter som inte också är anställda eller operativt verksamma i bolaget.

Att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

10. Att välja Björn Östlund, Joen Averstad, Lars-Göran Hagström och Mikael Erlandsson till styrelseledamöter. Att välja Björn Östlund till styrelseordförande.

Att välja Revideco AB till bolagets revisor. Revideco AB har meddelat att för det fall de väljs kommer Erik Emilsson att vara huvudansvarig revisor.

11. Att bemyndiga styrelsen att – vid ett eller flera tillfällen och längst intill nästkommande årsstämma – besluta om att öka bolagets aktiekapital genom nyemission av aktier, teckningsoptioner och konvertibler begränsat till 20 procent av antalet utestående aktier vid tidpunkten för denna kallelse.

Nyemission av aktier, teckningsoptioner och konvertibler, ska kunna ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt samt med eller utan bestämmelse om apport, kvittning eller andra villkor. Enligt 16 kap. aktiebolagslagen äger styrelsen inte med stöd av detta bemyndigande besluta om emissioner till styrelseledamöter i koncernen, anställda med flera. Emission beslutad med stöd av bemyndigandet ska ske till marknadsmässiga villkor.

För giltigt beslut krävs att beslutet biträds av aktieägare med minst två tredjedelar (2/3) av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid bolagstämman.

12. Att bemyndiga styrelsen, verkställande direktören eller den person som styrelsen eller den verkställande direktören utser att göra sådana smärre justeringar och förtydliganden av de beslut som antagits på stämman och som är nödvändiga för registreringen av besluten.

Förfullständig kallelse se bifogad pdf

Delårsrapport 1 maj – 31 juli

Första kvartalet (maj-juli)

• Bolagets omsättning ökade under första kvartalet med 23,9 % till 36 988 TSEK (29 851 TSEK).

• Rörelseresultatet (EBIT) ökade till 7 687 TSEK (1 207 TSEK).

• Rörelsemarginalen (EBIT) uppgick till 20,8 % (4,0 %).

• Resultatet per aktie uppgick till 0,62 SEK (0,12 SEK).

• Sommarperioden präglades av mycket hög aktivitet med flera driftsättningar i pågående projekt med stigande omsättning och resultat som följd.

Väsentliga händelser under första kvartalet

• Inga väsentliga händelser.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Inga väsentliga händelser.

VD-kommentar

Stark inledning på året

Räkenskapsårets första kvartal inleddes med starka siffror både avseende omsättning och lönsamhet. Första kvartalet brukar som regel vara svagt med anledning av att semesterperioden infaller med tyngdpunkten i juli. Som jag tidigare nämnt hade vi inför denna sommar ett flertal större driftsättningar planerade och förväntade oss mycket hög aktivitet. Sommaren blev mycket riktigt intensiv och våra insatser utfördes med gott resultat. Tjänsten driftsättning svarade för 59 % av omsättningen vilket är en högre andel än vanligt. En styrka hos Sibek är förmågan att kunna omfördela personal som vanligtvis arbetar med andra uppgifter, exempelvis projektering, till att förstärka driftsättningsorganisationen vid beläggningstoppar liknande den i somras. Sammantaget håller den starka trenden från föregående räkenskapsår i sig.

Uppstart nytt ramavtal

Under första kvartalet har vi i liten skala påbörjat arbetet inom det ramavtal avseende signalteknisk kompetens till den digitala tåglägestjänsten som vi tilldelades i april månad. Vi förväntar oss att detta arbete nu kommer att öka gradvis under det andra kvartalet. Om projektet fortlöper som förväntat kommer det att utvecklas till att bli ett av våra större uppdrag för räkenskapsåret som helhet.

Under andra kvartalets början har aktiviteten varit fortsatt hög, om än inte med beläggningstoppar som den under sommaren. Inom projektering, där framförhållningen normalt är kortast, ser beläggningen god ut för hela andra kvartalet och framåt årsskiftet. Inom driftsättning finns flertalet arbeten planerade under hösten.

Milstolpe ERTMS-införandet

Den 3 september driftsattes det nya signalsystemet ERTMS på Malmbanan på sträckan Sikträsk-Lappberg under Sibeks ansvar. Det blir därmed den första sträckan i Sverige utöver pilot- och testbanor att utrustas med ERTMS. För oss är driftsättningen resultatet av flera års förberedande arbeten och vi gläder oss över att vara i mål med den första sträckan. Vi fortsätter under hösten arbetet med att införa ERTMS på Malmbanan. På lång sikt avser Trafikverket införa ERTMS över hela landet.

Avslutningsvis vill jag tacka alla medarbetare för utomordentliga insatser under våren och sommaren. Nu blickar vi framåt och tar oss an höstens utmaningar.

David Berg
Verkställande direktör

För fullständig rapport, se bifogad pdf.

Sibek AB offentliggör årsredovisningen för räkenskapsåret 2023-2024.

Den finns att läsa på företagets hemsida https://www.sibek.se/investerare/rapportarkiv/

Med anledning av den information som gick ut i går att det i bokslutskommuniké 2023-24 som publicerad 2024-06-11 hade hittats fel skickas nu en uppdaterad Bokslutskommuniké för 2023-24 ut.

På sidan 7 i tabellen över resultaträkning har belopp för vinst per aktie helår 2023/24 korrigerats till 1,63 SEK.

På övriga sidor i bokslutskommunikén var beloppet korrekt även i den tidigare utgåvan från 2024-06-11.

I bokslutskommuniké 2023-24 publicerad 2024-06-11 har felaktigt belopp för vinst per aktie angivits i tabell över resultaträkning på sidan 7.

Korrekt belopp för vinst per aktie för 2023/24 helår ska vara 1,63 SEK.

På övriga sidor i bokslutskommunikén har korrekt belopp angetts.

Fjärde kvartalet (februari- april)

  • Bolagets omsättning ökade under fjärde kvartalet med 28,4 % till 38 445 TSEK (29 936 TSEK).
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 101,6 % till 5 808 TSEK (2 881 TSEK).
  • Rörelsemarginalen (EBIT) uppgick till 15,1 % (9,6 %)
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,47 SEK (0,22 SEK).

Helår 2023-24 (maj-april)

  • Bolagets omsättning ökade under perioden med 21,8 % till 143 722 TSEK (118 036 TSEK).
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 35,5 % och uppgick till 19 990 TSEK (14 749 TSEK).
  • Rörelsemarginalen (EBIT) uppgick till 13,9 % (12,5 %).
  • Resultatet per aktie uppgick till 1,63 SEK (1,25 SEK).
  • Styrelsen kommer att föreslå årsstämman att besluta om en aktieutdelning om 1,20 SEK per aktie för räkenskapsåret 2023-24.

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet

  • Bolaget tilldelades avtal med Trafikverket med uppskattat värde 10–12 MSEK avseende ibruktagandeorganisation signal och bana, entreprenadbesiktning och inkopplingsledning för åtta olika projekt i distrikt Väst.
  • Bolaget tilldelades ramavtal med Trafikverket med uppskattat värde 23 MSEK avseende Kompetens signalteknik.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Inga väsentliga händelser.

VD-kommentar

Under räkenskapsårets fjärde kvartal höll den starka trenden med god tillväxt och ökad lönsamhet i sig. Jag har i tidigare kommentarer nämnt att den bakomliggande förklaringen huvudsakligen återfinns i hög beläggning och prisjusteringar, vilket fortsatt gäller under räkenskapsårets sista kvartal. För räkenskapsåret totalt sett summerar vi en omsättningstillväxt om 21,8 % och en rörelseresultattillväxt om 35,5 %. Det är siffror jag är mycket nöjd med, särskilt då vi under året har haft kostnader förknippade med börsintroduktionen i november.

Under räkenskapsåret stod tjänsten driftsättning för 55 % av omsättningen, projektering stod för 23 %, projekt- och byggledning stod för 21 % och övriga tjänster svarade för 1 %. Vi har haft god beläggning och orderingång inom samtliga tjänsteområden.

Under fjärde kvartalet tecknade vi två avtal med Trafikverket som stärker Sibeks möjligheter till framtida utveckling. I mars tecknade vi avtal avseende driftsättning, entreprenadbesiktning och inkopplingsledning för åtta olika projekt kring Göteborg. Huvuddelen av arbetet kommer att utföras av egen personal, men vissa delar rör annat än signalteknik och kommer att utföras av underkonsulter. I april tecknade vi ramavtal med Trafikverket avseende Kompetens signalteknik. Avtalet syftar till att förse den digitala tåglägestjänsten med kompetens avseende signalering och signalteknik. Trafikverket ställde i upphandlingen mycket höga krav avseende både teknisk kompetens och organisation hos potentiella anbudsgivare, vilket gör det särskilt kul att Sibek stod som vinnare samtidigt som endast en annan anbudsgivare klarade kvalificeringskraven. En stor del av avtalets förväntade volym avser uppgifter som Sibek till dags dato inte jobbat aktivt med, men där vi besitter den nödvändiga kompetensen. Avtalet ger oss alltså möjlighet att ytterligare bredda vårt tjänsteutbud. Vi har med anledning av avtalet också knutit ytterligare bra samarbetspartners till oss i form av underkonsulter. Hur mycket avtalet kommer att vara värt de kommande åren är svårt att säga, men det ökar i vilket fall Sibeks möjligheter att hålla en fortsatt hög beläggning.

Räkenskapsårets första kvartal (maj till juli) är som regel årets svagaste, med anledning av sommarens semestrar. Jag har tidigare skrivit att det för våra besiktningsmän väntas en intensiv period framåt sommaren med en rad driftsättningar i olika delar av landet. Läget ser fortsatt ljust ut, men vissa driftsättningar som skulle ha genomförts under perioden har senarelagts av Trafikverket. Sannolikt kommer dessa driftsättningar att utföras senare i år och förväntas ha endast begränsad inverkan på vårt resultat under första kvartalet. Hösten brukar som regel alltid vara intensiv med driftsättningar och förväntas bli så också i år, i synnerhet om även de försenade arbetena förläggs då. Också för tjänsten projektering, där framförhållningen normalt är kortast, ser läget ljust ut med förväntat hög beläggning de närmast kommande månaderna. Tjänsten projekt- och byggledning präglas av långa kontrakt och därmed av högre grad av förutsägbarhet. Även inom projekt- och byggledning ser beläggningen bra ut framöver.

Sibeks framgång under året beror av hög kompetens hos våra medarbetare, hårt arbete och en stark vilja att leverera med högsta kvalitet. Vi tar med oss detta och fortsätter på samma linje under räkenskapsåret 2024-25.

David Berg
Verkställande direktör

För fullständig rapport, se bifogad pdf.

Sibek har genom förnyad konkurrens på Ramavtal Signaltekniska tjänster av Trafikverket tilldelats ett avtal inom tjänsteområde Ibruktagandebesiktning signal: Falun-Borlänge hastighetshöjande åtgärder inkl. Ornäs ESIK. Uppdraget startar så snart avtalet är signerat och löper fram till 2025-12-31. Avtalet har ett förväntat värde på 3,8 MSEK.

”Ramavtal Signaltekniska tjänster är ett viktigt kontrakt för oss där vi inom besiktning är rankad etta i Trafikverkets alla fem regioner. Detta är första gången besiktning upphandlas till fast pris på ramavtalet och det är glädjande att se att vi vinner även inom denna upphandlingsform. Att projektet i sig är beläget i Dalarna är extra roligt med tanke på att vi har ett av våra största kontor i Borlänge.” säger David Berg, VD.

Uppdraget består av ett antal signaltekniska besiktningar med driftsättningar under 2024 och 2025. Åtgärder som ingår i projektet är bland annat ett antal skyddsväxlar, tre vägskyddsanläggningar och fem rörbroar.

En sedvanlig 10 dagars överklagandeperiod föreligger innan kontrakt kan tecknas mellan parterna.

Sibek har av Trafikverket tilldelats uppdraget Ramavtal avseende Kompetens signalteknik. Ramavtalet tilldelas endast en konsult och uppdraget startar så snart avtalet är signerat och löper över två år med option på 1+1 år. Trafikverkets uppskattning av volymen på ramavtalet motsvarar en summa på cirka 23 miljoner kronor för Sibek.

”Det här är en fantastisk framgång för Sibek. Uppdraget kommer att ha stor betydelse för vår verksamhet de kommande åren. Kraven var mycket högt ställda i denna upphandling och det är tack vare vår breda kompetens inom signalteknik som vi blir tilldelade detta uppdrag av Trafikverket.” säger David Berg, VD.

Uppdraget omfattar att förse projekten inom den digitala tåglägestjänsten med kompetens avseende signalering, signalteknik och anläggningsdata för järnvägsanläggningar samt att förse de av Trafikverket drivna projekten inom den digitala tåglägestjänsten med de kompetenskonsulter som behövs för att säkra framdriften för nuvarande, kommande samt angränsande projekt för uppdrag främst på VO Trafik och VO Underhåll.

En sedvanlig 10 dagars överklagandeperiod föreligger innan kontrakt kan tecknas mellan parterna.

Sibek har av Trafikverket tilldelats ett avtal i region väst som innefattar ibruktagandeorganisation signal och bana, entreprenadbesiktning och inkopplingsledning för åtta olika projekt. Uppdraget startar så snart avtalet är signerat och löper fram till 2027-12-31. Ersättningsformen är rörligt arvode och förväntat värde är 10-12 MSEK. Sibek kommer att arbeta med underkonsulterna AFRY och Askers Konsult och Entreprenadtjänst AB avseende entreprenadbesiktning respektive ibruktagning bana.

”Det är otroligt roligt att vi genom detta uppdrag kan säkra upp vår verksamhet i Trafikverkets västra region. Uppdraget kommer att ha stor betydelse för vår verksamhet i regionen de kommande åren. Variationen av uppdrag inom detta avtal passar oss väl då bredden av kompetens hos våra medarbetare kan nyttjas till fullo. Positivt också att vi har med oss AFRY och Askers som är väldigt kompetenta på sina respektive områden.” säger David Berg, VD.

Uppdraget omfattar åtta separata projekt som innebär signaltekniska åtgärder för att antingen öka kapaciteten i anläggningen eller för att stärka robustheten genom underhållsåtgärder. Bland annat ingår projektet Vändspår Lerum som syftar till att bygga ut Lerum till en fyrspårstation. Även projektet Förbigångsspår Välevattnet som innebär driftsättning av ett förbigångsspår på sträckan Laxå-Finnerödja är en del av avtalet.

En sedvanlig 10 dagars överklagandeperiod föreligger innan kontrakt kan tecknas mellan parterna.

Tredje kvartalet (november-januari)

  • Bolagets omsättning ökade under tredje kvartalet med 20,1 % till 32 745 TSEK (27 261 TSEK).
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 118 % till 4 254 TSEK (1 946 TSEK).
  • Rörelsemarginalen (EBIT) uppgick till 13,0 % (7,1 %).
  • Resultatet per aktie* uppgick till 0,36 SEK (0,18 SEK).

Årets första nio månader (maj-januari)

  • Bolagets omsättning ökade under perioden med 19,5 % till 105 277 TSEK (88 100 TSEK).
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 19,5 % och uppgick till 14 182 TSEK (11 869 TSEK).
  • Rörelsemarginalen (EBIT) uppgick till 13,5 % (13,5 %).
  • Resultatet per aktie* uppgick till 1,15 SEK (1,03 SEK).

Väsentliga händelser under tredje kvartalet

  • Bolaget noterades på Nasdaq First North Growth Market med första handelsdag 6 november.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Inga väsentliga händelser.

VD-kommentar

Under tredje kvartalet fortsatte den positiva trend som jag nämnde i föregående kvartalsrapport, med ökande omsättning till god lönsamhet. De bakomliggande faktorerna är hög beläggning i kombination med prisuppräkningar. Som jag nämnt i tidigare rapporter så räknas priser i tecknade kontrakt som regel upp med ett index som följer inflationen, dock med viss eftersläpning. Vi ser nu tydligt effekterna av detta.

Januari och februari brukar som regel präglas av lägre aktivitet på järnvägen. Till stor del beror det på att snön försvårar arbeten, framför allt i landets nordligare delar. Så har det varit även i år, men jag kan trots det konstatera att även vårt fjärde kvartal har börjat bra med hög beläggning i februari. Den höga graden av beläggning förväntas hålla i sig under våren för alla våra tre tjänsteområden. Framåt sommaren väntas en intensiv period för våra besiktningsmän med ett flertal stora driftsättningar på olika plaster i landet. Sammantaget finns goda förutsättningar på plats för verksamheten under de närmast kommande månaderna.

Den som följer affärsmedia kan ha noterat att det senaste tiden har skrivits en del om järnvägen, och inte minst signalsystemet. I december 2023 offentliggjorde Trafikverket sin rapport Signalöversyn[1] som belyser konsekvenserna av ett åldrande signalsystem. I rapporten framgår att Trafikverket vill ha ökade ekonomiska medel för att möjliggöra nationellt införande av det nya sameuropeiska signalsystemet ERTMS under den kommande 20-årsperioden. Den beräknade kostnaden uppges till 50–55 miljarder kronor plus utvecklingskostnader om 8–10 miljarder. I januari 2024 framlade Trafikverket sitt förslag till plan för transportsystemet som ska gälla 2026 till 2037, vilket omskrevs i Dagens Industri 15 januari[2]. Enligt Trafikverket räcker inte de planerade resurserna för perioden, utan för järnvägen behövs ytterligare 96 miljarder kronor. Upprustning av signalsystemet lyfts fram som särskilt angeläget. I artikeln uttalade sig infrastrukturminister Andreas Carlson positivt till ökade satsningar och nämnde specifikt att underhållsskulden har tillåtits växa under lång tid. Detta är ett sedan länge känt begrepp inom järnvägen och syftar på att nödvändiga investeringar har skjutits upp under för lång tid. Underhållsskulden i kombination med ökat kapacitetsutnyttjande (fler tåg) leder till ett mer störningskänsligt system, det vill säga fler förseningar.

Det går förstås inte att se in i framtiden, men det finns åtminstone goda anledningar att tro att det kommer att investeras mer i järnvägen och signalsystemet de kommande åren. Jag konstaterar att Sibek är väl positionerat för en sådan utveckling och för att bidra till att järnvägen och signalsystemet rustas upp. En av de största riskerna som Trafikverket lyfter fram i sin rapport är kompetensbrist. Här ligger Sibek i framkant, både när det gäller den nya tekniken som är på ingång och den befintliga tekniken som sannolikt i stora delar kommer att leva kvar under flera decennier framöver.

På Sibek följer vi utvecklingen med stort intresse. 20 år för att byta signalsystem kan låta som lång tid, men givet mängden arbete som måste utföras i förhållande till mängden tillgänglig kapacitet så är det nog snarare bråttom. Hur som helst, på Sibek fortsätter vi att fokusera på att leverera med högsta kvalitet i de uppdrag vi har.

David Berg
Verkställande direktör

För fullständig rapport, se bifogad pdf.

[1] https://bransch.trafikverket.se/om-oss/aktuellt-for-dig-i-branschen3/aktuellt-for-dig-i-branschen/2023-12/jarnvagens-signalsystem-behover-bytas-ut-i-snabbare-takt/
[2] https://www.di.se/nyheter/trafikverket-vill-ha-150-extra-miljarder-959-miljarder-racker-inte/