Delårsrapport 1 november– 31 januari

Tredje kvartalet (nov-jan)

  • Bolagets omsättning ökade under tredje kvartalet med 5,1 % till 34 423 TSEK (32 745 TSEK).
  • Rörelseresultatet (EBIT) minskade till 3 734 TSEK (4 254 TSEK).
  • Rörelsemarginalen (EBIT) uppgick till 10,8 % (13,0 %).
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,31 SEK (0,36 SEK).

Första tre kvartalen (maj-jan)

  • Bolagets omsättning ökade under perioden med 15,8 % till 121 951 TSEK (105 277 TSEK).
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade till 23 512 TSEK (14 182 TSEK).
  • Rörelsemarginalen (EBIT) uppgick till 19,3 % (13,5 %).
  • Resultatet per aktie uppgick till 1,87 SEK (1,15 SEK).

Väsentliga händelser under tredje kvartalet

  • Inga väsentliga händelser.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Sibek tecknade avtal om två större uppdrag för projekteringsverksamheten med ett sammanlagt uppskattat värde om 8,9 MSEK. Avtalen avser projekten Storvik ställverksbyte samt Skinnskatteberg-Dagarn kapacitetshöjande åtgärder och kommer bidra till beläggningen inom projekteringsverksamheten under hela 2025.

VD-kommentar

Tredje kvartalet

Under vårt tredje kvartal (perioden november till januari) uppvisade vi ekonomisk tillväxt och god lönsamhet. För tjänsten driftsättning var aktiviteten betydligt lägre än föregående kvartal beroende på säsongsvariationer. För tjänsterna projektering samt projekt- och byggledning var aktiviteten fortsatt hög. Vi har kontinuerligt fyllt på med nya uppdrag och förutsättningarna för våren och sommaren ser goda ut för samtliga tjänster.

Säsongsvariationer

Under Sibeks tredje kvartal sjunker i allmänhet aktiviteten i arbeten längs spåren. Jag nämnde det i föregående kvartalsrapport och förklaringen ryms inom normal säsongsvariation. Det planeras och utförs helt enkelt färre arbeten under denna period med anledning av den svenska vintern då snö och kyla begränsar åtkomsten i spåren. Givetvis bidrar också ledigheten kring jul och nyår till att generellt sänka aktiviteten under tredje kvartalet. Detta är de främsta anledningarna till att Sibeks tredje kvartal som regel är svagare än det föregående och det efterföljande.

Det är främst tjänsten driftsättning som påverkas av säsongsvariationer. Vår verksamhet inom driftsättning gick från ett mycket intensivt andra kvartal till ett betydligt lugnare tredje kvartal med förhållandevis få genomförda driftsättningar. Vår verksamhet kring projektering samt projekt- och byggledning påverkas däremot i normalfallet inte av väder och har gått fortsatt starkt under kvartalet med hög beläggning. Sammantaget resulterar detta i att vi uppvisar ekonomisk tillväxt och givet förutsättningarna, god lönsamhet.

Marginal och lönsamhet

Jämfört med samma period föregående år är marginalen något lägre, vilket har en rad delförklaringar. Dels beror det på fördelningen av levererade tjänster där driftsättning som regel har något högre marginal, och under detta kvartal haft något lägre beläggning. I viss mån beror det på fler lediga dagar under jul och nyår. Det beror också på att vi i högre grad än föregående år har nyttjat det lugnare kvartalet till att vidareutbilda medarbetare, vilket på sikt kommer att öka vår konkurrenskraft.

Goda förutsättningar inför våren och sommaren 2025

I skrivande stund konstaterar jag att situationen inför våren påminner en hel del om läget vid samma tidpunkt förra året. Inom driftsättning har vi säkrat ett stort antal uppdrag och aktiviteten kommer att öka gradvis under våren till att vara mycket hög under sen vår och tidig sommar. Förutsättningarna för hösten ser också goda ut, med en hel del inplanerade arbeten.

Inom projektering har vi under februari månad fyllt på med ett antal viktiga projekt, inte minst Storvik ställverksbyte samt Skinnskatteberg-Dagarn kapacitetshöjande åtgärder. Därmed förväntas beläggningen inom projektering vara hög fram till sommaren, med en hel del planerat även till hösten. Sammantaget bedömer jag framförhållningen inom projektering som mycket god.

Tjänsten projekt- och byggledning har utvecklats starkt under kvartalet. Förutom generellt hög beläggning beror ökningen till stor del på vårt kontrakt med Trafikverket avseende leverans av signalteknisk kompetens till den digitala tåglägestjänsten. Som jag nämnde i föregående rapport ökade intensiteten i arbetet under andra kvartalet. Under tredje kvartalet har uppdraget fortgått med hög och jämn intensitet. Så förväntas det fortsätta fram till sommaren och sannolikt även därefter.

Vi går nu en spännande och intensiv vår till mötes. Som alltid är vårt fokus att leverera tjänster med högsta kvalitet.

David Berg
Verkställande direktör

För fullständig rapport, se bifogad pdf.

Tredje kvartalet (november-januari)

  • Bolagets omsättning ökade under tredje kvartalet med 20,1 % till 32 745 TSEK (27 261 TSEK).
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 118 % till 4 254 TSEK (1 946 TSEK).
  • Rörelsemarginalen (EBIT) uppgick till 13,0 % (7,1 %).
  • Resultatet per aktie* uppgick till 0,36 SEK (0,18 SEK).

Årets första nio månader (maj-januari)

  • Bolagets omsättning ökade under perioden med 19,5 % till 105 277 TSEK (88 100 TSEK).
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 19,5 % och uppgick till 14 182 TSEK (11 869 TSEK).
  • Rörelsemarginalen (EBIT) uppgick till 13,5 % (13,5 %).
  • Resultatet per aktie* uppgick till 1,15 SEK (1,03 SEK).

Väsentliga händelser under tredje kvartalet

  • Bolaget noterades på Nasdaq First North Growth Market med första handelsdag 6 november.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Inga väsentliga händelser.

VD-kommentar

Under tredje kvartalet fortsatte den positiva trend som jag nämnde i föregående kvartalsrapport, med ökande omsättning till god lönsamhet. De bakomliggande faktorerna är hög beläggning i kombination med prisuppräkningar. Som jag nämnt i tidigare rapporter så räknas priser i tecknade kontrakt som regel upp med ett index som följer inflationen, dock med viss eftersläpning. Vi ser nu tydligt effekterna av detta.

Januari och februari brukar som regel präglas av lägre aktivitet på järnvägen. Till stor del beror det på att snön försvårar arbeten, framför allt i landets nordligare delar. Så har det varit även i år, men jag kan trots det konstatera att även vårt fjärde kvartal har börjat bra med hög beläggning i februari. Den höga graden av beläggning förväntas hålla i sig under våren för alla våra tre tjänsteområden. Framåt sommaren väntas en intensiv period för våra besiktningsmän med ett flertal stora driftsättningar på olika plaster i landet. Sammantaget finns goda förutsättningar på plats för verksamheten under de närmast kommande månaderna.

Den som följer affärsmedia kan ha noterat att det senaste tiden har skrivits en del om järnvägen, och inte minst signalsystemet. I december 2023 offentliggjorde Trafikverket sin rapport Signalöversyn[1] som belyser konsekvenserna av ett åldrande signalsystem. I rapporten framgår att Trafikverket vill ha ökade ekonomiska medel för att möjliggöra nationellt införande av det nya sameuropeiska signalsystemet ERTMS under den kommande 20-årsperioden. Den beräknade kostnaden uppges till 50–55 miljarder kronor plus utvecklingskostnader om 8–10 miljarder. I januari 2024 framlade Trafikverket sitt förslag till plan för transportsystemet som ska gälla 2026 till 2037, vilket omskrevs i Dagens Industri 15 januari[2]. Enligt Trafikverket räcker inte de planerade resurserna för perioden, utan för järnvägen behövs ytterligare 96 miljarder kronor. Upprustning av signalsystemet lyfts fram som särskilt angeläget. I artikeln uttalade sig infrastrukturminister Andreas Carlson positivt till ökade satsningar och nämnde specifikt att underhållsskulden har tillåtits växa under lång tid. Detta är ett sedan länge känt begrepp inom järnvägen och syftar på att nödvändiga investeringar har skjutits upp under för lång tid. Underhållsskulden i kombination med ökat kapacitetsutnyttjande (fler tåg) leder till ett mer störningskänsligt system, det vill säga fler förseningar.

Det går förstås inte att se in i framtiden, men det finns åtminstone goda anledningar att tro att det kommer att investeras mer i järnvägen och signalsystemet de kommande åren. Jag konstaterar att Sibek är väl positionerat för en sådan utveckling och för att bidra till att järnvägen och signalsystemet rustas upp. En av de största riskerna som Trafikverket lyfter fram i sin rapport är kompetensbrist. Här ligger Sibek i framkant, både när det gäller den nya tekniken som är på ingång och den befintliga tekniken som sannolikt i stora delar kommer att leva kvar under flera decennier framöver.

På Sibek följer vi utvecklingen med stort intresse. 20 år för att byta signalsystem kan låta som lång tid, men givet mängden arbete som måste utföras i förhållande till mängden tillgänglig kapacitet så är det nog snarare bråttom. Hur som helst, på Sibek fortsätter vi att fokusera på att leverera med högsta kvalitet i de uppdrag vi har.

David Berg
Verkställande direktör

För fullständig rapport, se bifogad pdf.

[1] https://bransch.trafikverket.se/om-oss/aktuellt-for-dig-i-branschen3/aktuellt-for-dig-i-branschen/2023-12/jarnvagens-signalsystem-behover-bytas-ut-i-snabbare-takt/
[2] https://www.di.se/nyheter/trafikverket-vill-ha-150-extra-miljarder-959-miljarder-racker-inte/