Sibek har tecknat ett nytt avtal värt 5 MSEK avseende projektering i projektet Ställverksbyte Ängelsberg-Hallstahammar med kunden Alstom.
”Det är oerhört glädjande att vi återigen får förtroendet av Alstom att projektera ett ställverksbyte. Vi har tillsammans upparbetat ett mycket gott samarbete genom tidigare utförda ställverksbyten, bland annat i Borlänge-Mora och i det pågående projektet Storvik.” säger Peter Samuelsson, ansvarig för projekteringsverksamheten.
Projektet Ställverksbyte Ängelsberg-Hallstahammar går ut på att utföra ställverksbyte och ersätta befintligt ställverk 85 med ett nytt ställverk 95. Ställverket styr driftplatserna Hallstahammar, Surahammar, Brattheden, Virsbo och Ängelsberg. Befintligt utdelssystem JZU840, med ingående ytterobjekt, behålls oförändrat.
Arbetet påbörjas omgående och pågår fram till första kvartalet 2026.
Sibek har av Trafikförvaltningen i Region Stockholm tilldelats avtalet Brommadepån. Uppdraget startar 2025-04-01 och har en avtalstid på 3 år med möjlighet till option på 1+1 år. Initialt är arbeten för 2025 planerade som omfattar 1,8 MSEK.
”Brommadepån är ett intressant projekt där signalteknik från flera banor möts. Det är den här typen av komplexa projekt som vi brinner extra mycket för.” säger Andreas Ericsson, ansvarig för besiktning i Stockholmsregionen.
Uppdraget består i att tillhandahålla en organisation för att stödja projektet med erforderliga kompetenser för uppdrag inom signalområdet av ett antal signaltekniska besiktningar.
Projektbeskrivning:
Alvik är en viktig bytespunkt där fyra färdsätt möts; tunnelbana, Tvärbanan, Nockebybanan och bussar. Stockholms stad har länge haft planer på att exploatera Alvik och överdäcka Brommadepån som ligger på fastigheten Stockholm Akka 4.
Stockholm stad och trafikförvaltningen har avtalat om rivning av Brommadepån och uppförandet av en ny depålösning som ska omfatta uppställning av Nockebybanans 7 fordon. Depån ska vara överdäckningsbar för att möjliggöra exploatering av fastigheten med bostäder och kontor. I projektet ingår även att riva befintliga byggnader på depåområdet.
I början på 2025 har Sibek tecknat två nya avtal avseende projekteringsuppdrag. Dels projektet ställverksbyte Storvik med kunden Alstom värt 4,6 MSEK och dels projektet Skinnskatteberg-Dagarn kapacitetshöjande åtgärder med COWI som samarbetspartner värt 4,3 MSEK. Trafikverket är byggherre för båda projekten.
”Detta är två mer omfattande uppdrag som vi fyller på med i projekteringsverksamheten där vi nu sammantaget har mycket god beläggning under årets första halvår. Vi har goda erfarenheter av både Alstom och Cowi som beställare och samarbetspartner och ser fram emot att återigen jobba tillsammans” säger Peter Samuelsson, ansvarig för projekteringsverksamheten.
Projektet ställverksbyte Storvik går ut på att projektera ett nytt ställverk 95 som ska ersätta det befintliga ställverk 85 i Storvik. Arbetet påbörjas omgående och pågår under hela 2025. I uppdraget ingår även installations- och driftsättningsarbeten som utförs längre fram.
Skinnskatteberg-Dagarn kapacitetshöjande åtgärder syftar till att öka framkomlighet och robusthet på Godsstråket genom Bergslagen genom åtgärder på driftplatserna Dagarn och Skinnskatteberg som ligger på sträckan. Åtgärderna som ska genomföras är att införa samtidig infart, höjning av hastighet i avvikande huvudspår och möjlighet att mötas med längre tåg. Uppdraget påbörjas omgående och håller på till maj 2026.
Med anledning av den information som gick ut i går att det i bokslutskommuniké 2023-24 som publicerad 2024-06-11 hade hittats fel skickas nu en uppdaterad Bokslutskommuniké för 2023-24 ut.
På sidan 7 i tabellen över resultaträkning har belopp för vinst per aktie helår 2023/24 korrigerats till 1,63 SEK.
På övriga sidor i bokslutskommunikén var beloppet korrekt även i den tidigare utgåvan från 2024-06-11.
I bokslutskommuniké 2023-24 publicerad 2024-06-11 har felaktigt belopp för vinst per aktie angivits i tabell över resultaträkning på sidan 7.
Korrekt belopp för vinst per aktie för 2023/24 helår ska vara 1,63 SEK.
På övriga sidor i bokslutskommunikén har korrekt belopp angetts.
Sibek har genom förnyad konkurrens på Ramavtal Signaltekniska tjänster av Trafikverket tilldelats ett avtal inom tjänsteområde Ibruktagandebesiktning signal: Falun-Borlänge hastighetshöjande åtgärder inkl. Ornäs ESIK. Uppdraget startar så snart avtalet är signerat och löper fram till 2025-12-31. Avtalet har ett förväntat värde på 3,8 MSEK.
”Ramavtal Signaltekniska tjänster är ett viktigt kontrakt för oss där vi inom besiktning är rankad etta i Trafikverkets alla fem regioner. Detta är första gången besiktning upphandlas till fast pris på ramavtalet och det är glädjande att se att vi vinner även inom denna upphandlingsform. Att projektet i sig är beläget i Dalarna är extra roligt med tanke på att vi har ett av våra största kontor i Borlänge.” säger David Berg, VD.
Uppdraget består av ett antal signaltekniska besiktningar med driftsättningar under 2024 och 2025. Åtgärder som ingår i projektet är bland annat ett antal skyddsväxlar, tre vägskyddsanläggningar och fem rörbroar.
En sedvanlig 10 dagars överklagandeperiod föreligger innan kontrakt kan tecknas mellan parterna.
Sibek har av Trafikverket tilldelats ett avtal i region väst som innefattar ibruktagandeorganisation signal och bana, entreprenadbesiktning och inkopplingsledning för åtta olika projekt. Uppdraget startar så snart avtalet är signerat och löper fram till 2027-12-31. Ersättningsformen är rörligt arvode och förväntat värde är 10-12 MSEK. Sibek kommer att arbeta med underkonsulterna AFRY och Askers Konsult och Entreprenadtjänst AB avseende entreprenadbesiktning respektive ibruktagning bana.
”Det är otroligt roligt att vi genom detta uppdrag kan säkra upp vår verksamhet i Trafikverkets västra region. Uppdraget kommer att ha stor betydelse för vår verksamhet i regionen de kommande åren. Variationen av uppdrag inom detta avtal passar oss väl då bredden av kompetens hos våra medarbetare kan nyttjas till fullo. Positivt också att vi har med oss AFRY och Askers som är väldigt kompetenta på sina respektive områden.” säger David Berg, VD.
Uppdraget omfattar åtta separata projekt som innebär signaltekniska åtgärder för att antingen öka kapaciteten i anläggningen eller för att stärka robustheten genom underhållsåtgärder. Bland annat ingår projektet Vändspår Lerum som syftar till att bygga ut Lerum till en fyrspårstation. Även projektet Förbigångsspår Välevattnet som innebär driftsättning av ett förbigångsspår på sträckan Laxå-Finnerödja är en del av avtalet.
En sedvanlig 10 dagars överklagandeperiod föreligger innan kontrakt kan tecknas mellan parterna.
Sibek har tecknat kontrakt med Alstom avseende installation av hårdvara i uppdraget Borlänge-Mora ställverksbyte. Beställningen har kommit som ett tillägg till det pågående projekteringsuppdraget för ställverksbytet och är värd ca 3 MSEK.
”Jag är väldigt nöjd med att vi tecknar kontrakt för den här typen av tjänst. Denna typ av uppdrag passar Sibek bra då det ligger nära vår övriga verksamhet och många medarbetare har en bakgrund inom entreprenad. Det är förstås en fin möjlighet för oss. Det är också glädjande att vi har ett otroligt bra samarbete med kunden som i och med detta visar sitt förtroende genom att utöka vårt engagemang till fler områden.” säger David Berg, VD.
Projektet går ut på att byta datorställverk 85 till den nyare versionen 95 på en sträcka av Dalabanan mellan Borlänge och Mora. Sedan tidigare har Sibek uppdraget att projektera och säkerhetsgranska bygghandling samt att driftsätta den färdiga anläggningen. Den totala kontraktsumman uppgår till ca 14 MSEK.
Arbetet med installationen påbörjas under våren för att avslutas i samband med att det nya ställverket tas i drift i oktober 2024.
Sibek har tecknat kontrakt med Trafikverket avseende framtagning av förfrågningsunderlag för utförandeentreprenad för projektet Signaltrimningsåtgärder Rotebro samt byggplatsuppföljning. Beställare är Trafikverket Investering och upphandlingen skedde i öppen konkurrens. Det kontrakterade ordervärdet är drygt 2,7 MSEK.
”Jag är väldigt nöjd med att vi tecknar ett kontrakt med Trafikverket till vår projekteringsverksamhet. Det här är ett uppdrag som passar Sibek perfekt. Merparten av kontraktet avser kvalificerat arbete inom signalteknik och vi kommer att dra nytta av vår höga kompetens inom området.” säger David Berg, VD.
Projektet går ut på att genom olika åtgärder i signalsystemet öka den trafikmässiga kapaciteten och robustheten kring stationerna Rotebro och Norrviken. Stationerna ligger på Ostkustbanan mellan Stockholm och Uppsala, en sträcka som är hårt nyttjad av pendeltåg, fjärrtåg och godståg.
Sibek räknar med att påbörja arbeten under december månad och projektet förväntas pågå till maj 2026.
Nasdaq Stockholm AB har igår den 31 oktober 2023 godkänt SIBEK AB (publ):s (”Sibek” eller ”Bolaget”) ansökan om upptagande till handel av Bolagets aktier på Nasdaq First North Growth Market.
Handel av aktier i Sibek kommer inledas måndagen den 6 november 2023. Sibeks aktie har ISIN-kod SE0020050359 och kommer handlas under kortnamnet SIBEK.
Rådgivare
Eminova Fondkommission AB agerar finansiell rådgivare och emissionsinstitut i samband med noteringen samt har utsetts till Certified Adviser. Eversheds Sutherland Advokatbyrå AB agerar legal rådgivare i samband med noteringen.