Vanliga frågor från investerare

HUR SER NI PÅ RISKEN KRING ATT TRAFIKVERKET STÅR FÖR EN SÅ STOR DEL AV ERA AFFÄRER?
Den absoluta merparten av svensk järnväg ägs av svenska staten och förvaltas av Trafikverket varför det är naturligt att de blir en stor kund. Det är också relevant att Trafikverket i sin tur är uppdelat i flertalet regioner och verksamhetsområden som var och en upphandlar tjänster oberoende av varandra. Sibek har alltså kontrakt med flera olika instanser inom Trafikverket. De är en myndighet och måste enligt lag upphandla varor och tjänster i konkurrens. Därmed kan Trafikverket inte utan vidare välja bort Sibek som en potentiell leverantör i en upphandling, vilket det skulle står fritt för en privat aktör att göra.

HUR BEROENDE ÄR SIBEK AV ENSKILDA AVTAL OCH UPPDRAG?
Under ett typiskt år pågår 100-200 olika uppdrag spridda på ett mycket stort antal olika avtal. Det är mycket ovanligt att ett enskilt avtal står för mer än 15 % av årsomsättningen.


VILKA MÖJLIGHETER SER NI ATT FÖRVÄRVA ANDRA BOLAG I ER BRANSCH?
Vi ser möjligheter att förvärva andra bolag såsom andra teknikkonsulter inom vår bransch och har fört diskussioner med olika parter utan att komma till en affär. Vi fortsätter att söka efter möjliga förvärv framledes, men ser det inte som vår huvudsakliga strategi för tillväxt.


VILKA MÖJLIGHETER FINNS FÖR EXPANSION TILL ANDRA LÄNDER?
Ur ett tekniskt perspektiv är våra grannländer i många avseende lika Sverige. Däremot skiljer sig regelverk och tillstånd kraftigt mellan länderna. Även om en expansion till andra länder är tänkbar på lång sikt, bedömer vi att det finns bättre möjligheter till expansion inom landet på kort sikt.


SIBEKS RESULTAT VARIERAR KRAFTIGT MELLAN KVARTALEN, VAD BEROR DET PÅ?
Det finns flera delförklaringar. Först och främst så infaller semesterperioden huvudsakligen
under det brutna räkenskapsårets första kvartal (maj till juli) vilket allt annat lika har negativ
inverkan på omsättning och resultat, då färre antal timmar arbetas i uppdrag mot kund. Ledigheten kring jul och nyår infaller under tredje kvartalet och påverkar också negativt.
Även säsongsvariationer avseende väderförhållanden påverkar. Under vintern är det svårare
att bygga järnväg, beroende på kyla, snö och is. Det har stor påverkan på vår verksamhet kring
driftsättning. Under vintern går aktiviteten inom driftsättning vanligtvis ned kraftigt. Omvänt innebär det att det generellt finns desto mer att göra under vår och höst, och vissa år även under sommaren. Tidpunkterna för driftsättning bestäms av Trafikverket, ofta många år i förväg, och går inte att påverka. Vissa år har exempelvis sommaren varit mycket intensiv, andra år har den varit betydligt lugnare. Över en längre period tenderar svängningarna att jämna ut sig, och därför bör man inte dra för stora slutsatser av företagets utveckling under enskilda kvartal.


VILKA ÄR ERA STÖRSTA KONKURRENTER?
Konkurrenssituationen ser olika ut beroende på vilka tjänster och segment som avses. Bolag som kan vara en konkurrent i en upphandling kan vara en samarbetspartner i en annan. Det är därför svårt att säga vilka bolag som är våra största konkurrenter. Bolag som vi oftast konkurrerar med, eller samarbetar med, i olika upphandlingar är andra teknikkonsultbolag såsom Sweco, AFRY, Systra, WSP, COWI, Tyrens, Norconsult, Reljers med flera.


AKTIEÄGANDET ÄR VÄLDIGT KONCENTRERAT TILL FYRA HUVUDÄGARE OCH FÅ AKTIER OMSÄTTS. FINNS DET PLANER PÅ ATT SPRIDA ÄGANDET?
Att ha fyra huvudägare som är väldigt aktiva inom bolaget ser vi som en styrka. Med det sagt, finns inga planer i närtid till ägarspridning, men på längre sikt vore det önskvärt med ökad handel i aktien. Eftersom Sibek inte har något behov av att ta in nytt kapital, skulle en spridning av ägandet, i det fall huvudägarna önskar sälja någon del av sina innehav, mest sannolikt ske genom spridning av deras befintliga aktier. I nuläget fokuserar vi på att utveckla företaget och att bygga en god finansiell historik i noterad miljö, vilket kan öka möjligheterna till att få en bredare ägarbas i framtiden.

Uppdaterad: